Jak naložit s tofu natural

Nejčastější chybou lidí, kteří se rozhodnou přejít na rostlinnou stravu, bývá, že pouze vyřadí ze svého jídelníčku živočišné produkty a už nedbají na jejich náhradu. Především, pokud chcete budovat svalovou hmotu a udržet si ji, je nezbytné mít v jídelníčku zastoupené bílkoviny. Kromě ořechů, luštěnin, tempehu a seitanu je nejvýznamnějším a nejkvalitnějším zdrojem rostlinných bílkovin tofu.

Tofu, to je téměř základní potravina ve sportovním rostlinném jídelníčku. Je dobře stravitelné, dodává vám potřebné bílkoviny, a přitom obsahuje jen velmi málo tuku a téměř žádné sacharidy. Zní to skvěle, že?

Ale bohužel se často stává, že lidé, kteří si poprvé tofu koupí a ochutnají ho, na něj hned zanevřou. Mají velká očekávání a střetnou se jen s takovou neslanou nemastnou bílou hmotou s divnou konzistencí a „chutí nechutí“. Takže si hned řeknou, že to asi není nic pro ně. Zdravé nezdravé, tohle jíst nebudou.

Je to ale asi něco podobného, jako kdyby člověk, který nikdy nejedl maso, si koupil kuřecí prsa, rozbalil je a zakousnul se. No, co myslíte, pochutnal by si? Asi ne.

U tofu je tedy důležité vědět, jak ho správně upravit, aby bylo chutné. Jakmile na to přijdete, zjistíte, že těch možností je nekonečno – naslano, nasladko, pečené, grilované, marinované, sladké krémy, dezerty, tvarohy… Nebojte se experimentovat.

Tofu se u nás prodává i v ochucených variantách k přímé konzumaci. Teď se ale pojďme podrobně zaměřit na to klasické, tradiční obyčejné tofu natural. Pokud s ním nemáte zatím dobrou zkušenost, nebojte se ho koupit znovu a zkusit s ním naložit podle některé z následujících rad. Uvidíte, že za čas ho budete kupovat ve velkém a ochucená tofu budou už jen pro zpestření nebo pro případy cest a rychlovek.

Tofu-natural-kostky

zdroj Shutterstock 

Tofu á la balkánský sýr

Jeden z nejjednodušších receptů, jak tofu chutně upravit, je na způsob slaného balkánského sýru, například do letních salátů. Stačí, když tofu nakrájíte na kostičky nebo plátky a dáte do nálevu z vody a soli. 1 lžíce soli na hrnek vody a 1 balení tofu. Můžete přidat i sušené bylinky.

Takto nechte tofu odpočívat přes noc v ledničce. Druhý den jen vodu slijte a je hotovo. Budete překvapení, jak efektivní a jednoduché to je. Teď už můžete tofu přidat do salátu nebo na obložené talíře se zeleninou a pečivem.

Další možností je naložit kousky tofu do sladko-kyselé zálivky z citrónové šťávy a sirupu, kterou jinak používáte na salát. Nechte v ní tofu odležet stejným způsobem přes noc a druhý den přidejte tofu do salátů a přelijte ho nálevem, ve kterém přes noc odpočívalo.

tofu-ala-balkansky-syr-s-cervenou-repou

Tofu do stir-fry

Stir-fry je, jak my ji známe, taková ta „čína“. Směs zeleniny orestovaná na pánvi, ochucená sojovou omáčkou, případně dalšími ochucovadly, sezamovými semínky atd., podávaná s rýží.

Do téhle směsi je tofu jako dělané! Kdybyste ho ale pouze zamíchali k zelenině, rozpadalo by se vám na malé kousky a chuťově by to také nebylo úplně ono. Stačí však udělat malou úpravu a výsledek bude chutnat báječně!

Tofu nakrájejte na silnější plátky a vysušte ho v papírové utěrce od přebytečné vlhkosti, jak nejvíc to půjde. Poté plátky pokrájejte na kostky a dejte do misky. Přidejte 2 lžíce hladké mouky a sůl a proházejte rukama, aby se všechny kousky v mouce obalily. Ve velké pánvi rozpalte olej. Nejlépe kokosový nebo sezamový a tofu orestujte dozlatova. Ze začátku ho moc divoce nemíchejte, aby se vám nerozpadalo. Ale jakmile se z povrchu trochu opeče, bude krásně držet.

Orestované tofu vyndejte na talíř. Nyní si v pánvi připravíte zeleninu tak, jak jste zvyklí, a kostičky tofu vmícháte nakonec.

tofu-stir-fry

Tofu á la vajíčka

Tofu natural je skvělou surovinou na výrobu falešných vajíček. Ať už na způsob těch míchaných, tak třeba vajíčkového salátu. K přípravě vám budou stačit už jen 4 kouzelné potraviny – černá sůl, lahůdkové droždí, kurkuma a sojový jogurt (hedvábné tofu, sojanéza).

Tofu-vajicka

Slaný tvaroh

Opět velice jednoduchá záležitost. Tofu rozmixujte pomocí tyčového mixéru společně s citrónovou šťávou, solí a syrovou cibulí a máte hotovo. Pak už jen přidejte bylinky, kolik se jich tam jenom vejde, a máte úžasný bylinkový tvaroh. Hodí se jak na celozrnné pečivo, tak třeba na naplnění pečené brambory či batátu.

peceny-batat-s-tofu-tvarohem-a-salatem

Přesný recept zde:

Tofu žervé

Sladký tvaroh

Na tenhle recept je také mnoho variací. Experimentujte a zjistěte, která varianta vám bude nejvíc chutnat. Moje oblíbená kombinace je tofu se sojovým jogurtem 3:1 + 1 odměrka hrachového proteinu + trocha vody + pár kapek stévie. Možno dochutit kakaem nebo vanilkou. S ovocem naprosto výborná věc!

Další možností je tofu s vanilkovým pudinkem, sirupem a oříškovým máslem (třeba mandlovým).

Velice jednoduchou a vynikající kombinací je tofu s banánem 1:1. Banán je krásně sladký, takže nemusíte ani přidávat sladidlo. Pro ještě lahodnější chuť se však hodí přidat karob, vanilku nebo kakao.

Ve všech variantách všechny ingredience důkladně umixujte v misce na úplně hladký krém. Ten pak můžete podávat s ovocem, do palačinek, jako krém do dortů, náplň do buchet, jako sladkou pomazánku na pufírované chlebíčky… Je to už jen na vaší chuti a fantazii 😉

livance-s-ovoce-a-tofu-tvarohem-a-ovocem

Pomazánky

Z tofu natural můžete udělat velice jednoduše pomazánku, která připomíná třeba pomazánkové máslo nebo nějaký krémový sýr. Stačí k němu přidat lahůdkové droždí, pár lžic kvalitního oleje, sůl nebo wulzer a umixovat do hladka. Co přidáte dál, už závisí čistě na vaší chuti. Hodí se česnek, bylinky, nastrouhaná mrkev nebo třeba kombinace sladké papriky a pokrájených kapií.

Tahle pomazánka se výborné hodí třeba na pohoštění na pečivo jako jednohubky.

Přesný recept naleznete zde:

Tofu pomazánka

Pečené tofu

Tofu má tu jedinečnou vlastnost, že výborně přejímá chutě. Samo o sobě je v podstatě neutrální. Když ho tedy naložíte na pár hodin do marinády, krásně ji nasaje.

Nejlépe uděláte, když si ho nakrájíte na plátky a dáte do marinády odležet na pár hodin. Potom ho rozložíte na plech a zlehka opečete 15 minut v troubě. Pozor jen, ať to nepřeženete, vznikl by vám takový gumový krekr. Stačí, když se zapeče na povrchu.

Takto připravené tofu pak můžete podávat se zeleninovým salátem, s restovanou zeleninou a rýži nebo s čím vás jen napadne.

Pár tipů na chutné marinády:

  • kokosový olej + indické kari koření + pár lžic vody
  • bazalkové pesto + pár lžic vody
  • sojová omáčka + sirup + sezamový olej + pár lžic vody
  • hořčice + wulzr + slunečnicový olej + voda
Tofu-na-grilu

zdroj Shutterstock 

Další recepty, kde hraje tofu natural důležitou roli:
O autorovi

Kateřina Blažčíková

Katy se stravuje rostlinnou stravou od roku 2012 a rozhodla se tak ze zdravotních i etických důvodů. Zdravá strava a sport jsou od 16 let jejím velkým koníčkem. Nejvíce propadla fitness a vzhlédla se v osvalené atletické ženské postavě. Byla pro ni tedy výzva zjistit, zda bude možné na rostlinné stravě budovat svalovou hmotu a závodit v kategorii bikini fitness. Podařilo se jí to díky vzdělání a tvrdé dřině a nyní předává svoje zkušenost a znalosti dál formou on-line koučinku, ale také články, youtube videi a příspěvky na sociálních sítích.


>